Undgå rust med antirust
Det er simpelthen så trælst at opdage rust på specielt ens bil, nu for at sige det mildt.
At kigge efter rust er jo også den slags, som man bliver bedt om at gøre, når man er på udkig efter en ny bil, der måske skal købes brugt.
Om det er hos en autoophugger, en brugtbilsforhandler eller måske lige en skrothandler, der påstår, at han har en bil, der stadig kan bruges, eller hos en privat sælger, så skal man altid skrive bag øret, at man skal kigge efter rust på bilen.
Og man skal ikke bare glo de steder, hvor man kan stå på begge ens ben og se på bilen. Man skal helt ned i kanterne og kigge efter rust, under bilen, under kølerhjelmen, ja, praktisk talt alle steder, hvor du kan komme til.
En bil kan jo være fint lakeret, så den ser rigtig fin ud, men det kan bare være toppen af isbjerget, man kan se, hvor det nederste af bjerget/bilen er næsten rustet væk; og apropos den famøse isbjergssammenligning, så kan det også være, at når du finder noget rust, at det så kun er lidt af overfladen, du har fundet, og der gemmer sig endnu mere længere nede.
Og så er der graden af rust, som man finder.
Er det noget rust, der lige er begyndt at komme, eller er der opstået så meget rust, at du praktisk talt kan pille det væk mellem fingrene?
Hvis du er heldig, så kan man nå at gøre noget ved det, og det kan blandt andet gøres med antirust, så dit køretøj kan komme til at holde sig lidt længere, og ellers er det en god idé at påføre bilen dette, inden du køber den.
Man kan jo ikke købe en bil decideret rustfri, så man er nødt til at gøre sit.