Sådan lokker du ansatte til dit autoværksted

14 August 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Det kan lyde lidt underligt, at man som autoværksted skulle have brug for at lokke medarbejdere til, for man synes jo, man læser og hører om, at mange går arbejdsløse, så når der endelig kommer en ledig stilling op, så bliver den bestormet med ansøgere.

Når man så hører, at der er brancher, hvor der generelt mangler arbejdskraft, så skynder folk at uddanne sig i den retning eller tage kursus i det, så de kan sikre sig et arbejde hurtigst muligt, om det så er for at blive længe, resten af livet, eller bare til man kommer videre med ens drømmeuddannelse.

Sådan kunne tilfældet også sagtens være ved et autoværksted, hvor man ikke alene leder efter den helt rigtige medarbejder, men hvor man også gerne vil understrege, at dette er en attraktiv arbejdsplads at være på.

Man laver måske en mindre kampagne, hvor tidligere medarbejdere udtaler sig, hvor man viser billeder frem fra arbejdet med hyggeligt kollegialt liv, og hvor nuværende kunder måske roser stedet til skyerne.

Som arbejdssøgende skal man nemlig også sætte sig i arbejdsgivers situation, hvor man gerne vil understrege, at det at tilbyde et arbejde ikke er et privilegium for eventuelle modtagere, men som også er en investering i firmaets fremtid og en glæde ved at få en ny ansat.

Er man arbejdsplads med ambition såsom et autoværksted, så ansætter man jo ikke bare gud og hver mand, fordi de måske lige melder sig, men fordi man gerne vil sammensætte det rette hold af medarbejdere, og det skal man gøre ved at lokke de rette til.

De indsatser kan man lave på nettet, ved at bruge netværket, headhunte eller skrive et noget anderledes stillingsopslag, så en potentiel arbejdstager får øje på det og gider lægge samme tid i at sende en motiveret ansøgning.

Husk på, at en jobsøgning går begge veje.

More articles

05 December 2022

Hvad er tapas?