Japaner har skabt populær oprydningsbølge
Dine ting skal vække glæde
Du kender det sikkert alt for godt. Dit tøjskab og dine køkkenskabe bugner af ting, som du aldrig bruger. Du har for længst mistet overblikket over, hvad du i grunden ejer. Dette fænomen hvor vi propper hjemmet til med alt for mange ting har sat gang i en sand oprydningsbølge. Det startede ved årsskiftet til 2019, hvor japaneren Marie Kondo gik på Netflix med serien Tidying Up With Marie Kondo. Her hjælper hun med faste oprydningsprincipper en række amerikanere med at rydde ud i deres alt for mange ting. Oprydningen sker ud fra Konmari-metoden, som Marie Kondo kalder sine principper for oprydning. Den går kort fortalt ud på, at du kun skal have ting i dit hjem, der bringer dig glæde. Derfor foregår oprydningen i tv-serien da også ved, at de medvirkende lægger alle deres ting frem på gulvet og dernæst spørger sig selv, om de vækker glæde. Hvis ikke en ting vækker glæde, så takker du den for den tid, du har haft med den og kasserer den.
Marie Kondo på dansk tv
Marie Kondo har i dag over tre millioner følgere på Instagram. Og den oprydningsbølge hun har skabt, har da også bredt sig herhjemme, hvor mange er begyndt at give deres ejendele et kritisk eftersyn. Det har de danske tv-stationer selvfølgelig også bemærket. Hos Tv2 har man for eksempel i august 2019 sendt en række programmer med titlen Det roder, en dansk version af Tidying Up With Marie Kondo. Her hjælper oprydningseksperten Camilla Lender en række danskere med at få styr på deres rod derhjemme. Man følger nogle familier, der går fra at leve i et sandt kaos til at få orden på ikke bare deres ting men også på deres tilværelse. Et koncept der også tidligere har været benyttet i en række Tv3 programmer som Fra skrot til slot og Luksusfælden.
Oplevelser frem for ting
Noget tyder på, at vi ikke har set det sidste til Marie Kondo og den oprydningsbølge, hun har sat i gang. Ifølge boligstylist Mette Helena Rasmussen vil vi nemlig i fremtiden prioritere vores penge på oplevelser, restaurantbesøg eller lækker, økologisk mad i stedet for ting, der bare fylder op i hjemmet. Den tendens hvor vi skaber en identitet ved at fylde hjemmet op med Kählervaser og samtalekøkkener er altså nu på retur.
Læs mange andre gode indlæg på https://nyhedspatruljen.dk/